2021-02-17

Dzień Bezpiecznego Internetu

Dzień Bezpiecznego Internetu

Od 2004 roku z inicjatywy Komisji Europejskiej w lutym obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu (Safer Internet Day), który odbywa się w ramach programu „Safer Internet”. Ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa dzieci w Internecie oraz nagłośnienie tematu bezpieczeństwa online.

W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu obchodziliśmy 9 lutego. Klasy 3a, 3b oraz 1a wzięły udział w zajęciach profilaktycznych prowadzonych przez psychologa szkolnego. Podczas lekcji wykorzystując metodę burzy mózgów, dzieci wspólnie zastanawiały się nad najważniejszymi zasadami korzystania z sieci. Wypełniały karty pracy, które przybliżyły im te reguły. Obejrzały również krótkie filmy z projektu edukacyjnego „Sieciaki.pl”, który stworzony został przez fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Uczniowie dowiedzieli się, jak ważne jest, by nie podawać w sieci swoich danych osobowych, takich jak imię i nazwisko, adres czy numer telefonu. Przypomniano dzieciom, że jeśli podczas korzystania z Internetu zaniepokoi ich jakaś informacja, grafika, działanie, powinni o tym fakcie poinformować osoby dorosłe, które pomogą im zrozumieć lub/i rozwiązać problem. Podczas zajęć podkreślono, jak bardzo niebezpieczna jest wymiana wiadomości z osobami obcymi w Internecie, a przede wszystkim spotkania z nimi w świecie rzeczywistym. Zwrócono uwagę na ważność szanowania innych w sieci. Dzieciom przypomniano, że nie wolno nikogo obrażać, wyśmiewać nie tylko w bezpośrednim kontakcie, ale również w Internecie. Co więcej uświadomiono uczniom, jakie negatywne skutki na ich zdrowie i koncentrację uwagi może mieć nadmierne korzystanie z sieci i urządzeń elektronicznych. Zachęcono do podejmowania szeregu innych aktywności. Uczniowie na koniec zajęć otrzymali kolorowanki z „sieciakowymi poradami”, które miały na celu utrwalenie zdobytej podczas lekcji wiedzy.

Klasa 7d i 8a wzięły udział w lekcjach wychowawczych dotyczących higieny cyfrowej. Temat zajęć nie został wybrany przez przypadek. Uczniowie z uwagi na naukę zdalną i ograniczoną możliwość podejmowania innych aktywności jak np. spotkań towarzyskich, udziału w zajęciach pozalekcyjnych, w sieci spędzają znaczną część swojego dnia. Uczniowie odpowiadając na zaproponowane pytania, zastanawiali się, czy ich użytkowanie Internetu można nazwać problematycznym oraz czy odczuwają skutki jego nadużywania. Psycholog szkolny przybliżył dzieciom, jakie mogą być objawy „zmęczenia cyfrowego” oraz podkreślił, jak ważne jest zbudowanie zdrowych nawyków korzystania z Internetu. Uczniowie zostali zachęceni do podjęcia działań, które mogą pozytywnie wpłynąć na ich samopoczucie. Podkreślono, by przede wszystkim, nie korzystać z urządzeń elektronicznych bezpośrednio przed snem oraz by monitorować czas korzystania z sieci. Zachęcono do rozwijania zainteresowań off-line oraz podejmowania innych aktywności z dala od urządzeń elektronicznych. Podczas nauki natomiast o usunięcie wszystkich „rozpraszaczy” (telefon, włączone media społecznościowe, gry), które odciągają uwagę i utrudniają proces zapamiętywania.

W szkole znaleźć można było również gazetki ścienne przybliżające Dzień Bezpiecznego Internetu, dostępne dla wszystkich uczniów.

Relacja: Maja Pussak

Zdjęcia: Magdalena Knappe, Maja Pussak